KULPS kulttuuripolku

21.08.2023

Gemmologin matkassa -työpaja (Mielin määrin kategoria)

Tutki ja perehdy jalokiviin!

• Ota luuppi käteen ja katso jalokivien maailmaan. Perehdy jalokivien ominaisuuksiin ja miten niitä voi tutkia.
  • Kesto 90 min
  • Palvelu suuntautuu luokka-asteille: 7–9 lk
  • Max osallistujamäärä 20–25 hlöä
  • Työskentelyvälineet: luuppi, kivipinsetit, dikroskooppi, spektroskooppi ja refraktometri.
  • Toteutus museon tiloissa sovittuna aikana.
  • Työpaja on yhdistettävissä näyttelyopastukseen.

Oppipojan jalanjäljillä (mielin määrin kategoria)

Oppipojan jalanjäljillä on tarinallinen opastus eskarilaista 2-luokkalaisille asti.

• Opastuksen aikana autamme Niiloa tunnistamaan erilaisia kelloja, jotka hänen pitää oppia ennen kuin ryhtyy kellosepäksi.
  • Tutustumme, kuinka aurinkokello toimii ja kurkistamme taskukellon sisään. Ihmettelemme mikä luuppi on ja miksi ihmeessä kelloseppä tarvitsee pinsetit? Hyppää mukaan matkaan ja autetaan yhdessä Niiloa!
  • Opastuksen kesto n. 45 min.
  • Max osallistujamäärä 25 hlöä.
  • Oppimateriaalina erilaisia kelloja, kellosepän luuppi ja pinsetit.

Kellon tauluja, Suomen Kello- ja korumuseo Kruunu

Kellopaja (kerran vuodessa kategoria)

Tee oma seinäkello!

• 1–3 lk
  • Pajan aikana tutustumme ensin lyhyesti kellojen ja ajanmittaamisen historiaan, jonka jälkeen suunnitellaan ja toteutetaan oma toimiva seinäkello, josta on hauska opetella kellonaikoja.
  • Kesto 120 min
  • Max osallistujamäärä 20–25 hlöä
  • Työvälineet: kellonkoneisto, maalausalusta (kellotaulu) ja siveltimet ja värit.
  • Toteutus museon tiloissa sovittuna aikana.
  • Työpaja on yhdistettävissä näyttelyn opastukseen.

KULPS sisältöjen tilaaminen

Isommalle ryhmälle voidaan tarjota kaksi pajaa, tai ryhmä voidaan jakaa kahteen osaan ja jolloin toinen ryhmä tutustuu näyttelyyn opastettuna ja toinen ryhmä on työpajassa.

KULPS varaukset tehdään osoitteessa info@kellojakorumuseo.fi.

Työpaja ja opastukset toteutetaan klo 9–15 välillä tiistaista perjantaihin.

Espoon kilpailuttamat KULPS sisällöt Museo Kruunussa

KULPS-kulttuuripolku on Espoon kulttuurikasvatussuunnitelma, joka koostuu kulttuuri- ja taidesisällöistä. Sisällöt on rakennettu osaksi lasten koulupäivää ja opetusta. Kulttuuripolku edistää lasten yhdenvertaista mahdollisuutta osallistua taiteen ja kulttuurin tekemiseen, kokemiseen ja tulkitsemiseen. Kulttuuripolun toiminta toteutetaan lapsilähtöisesti ikäluokat huomioon ottaen. KULPS-kulttuuripolku on opettajille ja oppilaille maksuton.

Museo Kruunulla on kokemusta lasten ja nuorten työpajojen sekä opastusten pitämisestä useamman vuoden ajalta. Museo Kruunu on tarjonnut työpajoja aiemmissa tiloissaan WeeGeen lasten kesäleireillä ja järjestänyt niitä itse. ​Olemme olleet KULPS:ssa mukana alusta alkaen. Henkilöstöllä on pedagogisista koulusta ja he ovat työskennelleet lasten parissa erilaisissa tehtävissä. Lapsille suunnattuja sisältöjä peilataan opetussuunnitelmiin.

​Lasten kiinnostus herätetään kysymyksin ja vuorovaikutuksen välityksellä. Lapsia lähestytään ikään soveltuvalla tavalla ja kuullaan heidän näkemyksiään. Työpajassa he käyttävät omaa luovuuttaan ja ilmaisuaan.​ Kukin on mukana omista lähtökohdistaan käsin. Työpajan ohjaaja tukee ja kannustaa osallistujia