Tarinat kellojen ja korujen takana

28.06.2020

Kellomuseo tallentaa aktiivisesti kellojen ja korujen tarinoita ja kuvia

Kellolla on tarina.
Sen osti Götalle hänen nuoruuden rakastettunsa Oiva. He eivät, koskaan päässeet naimisiin, kun Götan isosisko esti avioliiton ja väitti Götan olevan mieleltään sairas.
Götan mielenterveys koki traumaattisen iskun ja hän tuli mielisairaaksi ja araksi.
Kun Göta sitten kuoli ja olimme hautajaisissa, isäni sanoi äkkiä minulle, että takarivissä istui murheellisen
näköinen vanha herra ja uskoi tämän olevan Oivan.
Oli tullut saattamaan Götan viimeiselle matkalleen.

Götan ja Oivan tarina on hieno esimerkki siitä millainen tarina esineellä voi olla. Tarina ja kuva kellosta on tallennettu myös Kellomuseon kokoelmiin. Kellomuseon henkilökunta on vuosien varrella saanut kuulla upeita tarinoita ja muisteluita omista kelloistaan. Kellomuseo alkaa aktiivisesti tallentamaan tarinoita ja kuvia museon omiin kokoelmiin niin kelloista kun myös koruista. Julkaisemme tarinat anonyymisti Kellomuseon Facebook-sivuilla. Tarinat esineiden takana antavat esineille lisäarvoa ja Kellomuseossa koemme tärkeäksi alkaa näitä keräämään. Kellomuseon uusi näyttely, joka avattiin 6.3 2020, kertoo museon kokoelmista, historiasta ja uudesta korumuseohankkeesta.

Näyttelyssä on esillä esineitä, joita ei ennen ole nähty Kellomuseon näyttelyissä, ja monella esineellä oli myös tarina. Näyttelyä rakennettaessa idea tarinoiden aktiivisesta keräämisestä syntyi. Kellomuseo pyytää kaikkia, joilla on jonkinlainen tarina kellosta tai korusta ottamaan yhteyttä museoon ja jakamaan oman tarinansa. Tarinat ja kuvat antavat lisäarvoa museon kokoelmille. Kun elämme nyt poikkeuksellisessa tilanteessa ja olemme paljon kotona, kerkeää hyvin tutkia mitä siellä pöytälaatikossa tai korurasiassa on, ja muistella mistä kello tai koru on peräisin. Kellomuseo jakaa viikoittain tarinoita kelloista ja koruista. Jaamme myös kuvia ja videoita niin uudesta näyttelystä kun myös edellisitä. Tervetuloa tutustumaan Kellomuseon somekanaviin!

Museonjohtaja Essi Pullinen , essi.pullinen@kellomuseo.fi puh. 050-536 1977
Amanuenssi Johanna Järviniemi-Raekallio,  johanna.jarviniemi@kellomuseo.fi, puh. 050-535 9767