Museon uusi nimi on..

21.12.2021

Suomen Kello- ja korumuseo sai uuden nimen nimikilpailun kautta!

Suomen Kello- ja korumuseo järjesti syksyllä 2021 avoimen nimikilpailun. Kilpailu oli auki kaksi viikkoa ja nimiehdotuksia tuli huikeat yli 300 kappaletta. Museon henkilökunta ja raati kävi nimiehdotuksia läpi ja yksi nimi nousi esille. Suomen Kello ja korumuseo on siis nyt Suomen kello- ja korumuseo Kruunu.

Kruunu nimenä yhdistää niin kellot ja korut yhteen. Nimi viittaa kelloissa kruunurattaaseen ja koruissa kruunuistutukkaan. Kellon aikaa säätävä nuppi on englanniksi crown. Kruunuleimalla on vuosisatainen perinne, se on vahvistanut jalometallien aitouden suomalaisen leimauslainsäädännön mukaisesti.

Uuden nimen myötä myös logo päivitettiin. Uuden logon on suunnitellut Neodesign.

Museo Kruunu avaa aivan uusiin tiloihin keväällä 2022. Museo muuttui kello- ja korumuseoksi kesällä 2021 ja näin ollen alkaa myös tallentamaan korujen historiaa ja nykyhetkeä. Uudistetussa museossa painotetaan vaihtuviin sekä temaattisiin näyttelyihin.

Avajaisnäyttelyitä tulee museolla olemaan kolme. Kaksi korunäyttelyä ja yksi kellonäyttely.

Minun maailmani -korunäyttely toteutetaan yhteistyössä Invalidiliiton kanssa. Mukana näyttelyssä on työpareja, joista toinen jakaa oman tarinansa ja toinen on ammattitaiteilija. Ainutlaatuisesta yhteistyöstä nousee esille kokemuksia yhdenvertaisuudesta korujen muodossa. Tarinansa jakava henkilö on mukana prosessissa alusta loppuun asti. Työparit ovat aloittaneet työskentelyn lokakuussa 2021.

Kaikessa käden jälki on 50-vuotta koruillaan ja nahkatöillään ilahduttanut kultaseppämestari Harri Syrjäsen juhlanäyttely. Ammatilliselta identiteetiltään Syrjänen on taidekäsityöläinen, mikä näkyy hänen omaleimaisessa tuotannossaan. Näyttelyssä Syrjänen kertoo avoimesti urastaan, esille tulee sekä koruja että nahkatöitä.

Vuoden 2022 teräksisin näyttely vie matkalle Stepan Sarpanevan S.U.F Helsinki kellojen maailmaan. Made In Helsinki näyttelyssä nähtävillä on koko SarpanevaUhrenFabrikin mekaaniset kellot kahden vuosikymmenen ajalta ja antaa käsityksen taidokkaasta suomalaisesta kellonvalmistuksesta.

Tapahtumakalenteri tulee tukemaan näyttelyitä, esimerkiksi kävijät pääsevät valmistamaan itselleen koruja museossa.

Nähdään keväällä Kruunussa!

Lisätietoja:

Museonjohtaja Essi Pullinen, essi.pullinen@kellojakorumuseo.fi, p. 050-536 1977

Amanuenssi Johanna Järviniemi-Raekallio, johanna.jarviniemi@kellojakorumuseo.fi, p.050-5359767