Joukkorahoituskampanjan avulla kohti uutta

03.05.2021

Suomen Kellomuseo laajenee, uusi Suomen Kello- ja korumuseo syntyy vielä kesän 2021 aikana. Suomen Kello- ja korumuseo tulee olemaan ainutlaatuinen Suomessa ja pohjoismaissa. Kellomuseo muuttaa vanhoista tiloistaan Näyttelykeskus WeeGeeltä täysin uusiin, WeeGeen viereen rakenteilla olevaan Kulttuuriloistoon Tapiolaan. Museo on käynnistänyt joukkorajoituskampanjan, sen tuottamalla rahoituksella mahdollistuu uuden museon avaaminen uusissa tiloissa. Joukkorahoitus kampanja löytyyy täältä

Uuden museon myötä Suomen Kellomuseon näyttelytoiminta muuttuu ja aihepiiri laajenee koruihin. Tulevaisuudessa siirrymme perusnäyttelystä vaihtuviin kokoelmanäyttelyihin, erikoisnäyttelyihin sekä pop-up näyttelyihin. Kävijät ovat toivoneet uuden museon olevan avara ja ilmava, joten suunnittelutyö on ottanut tämän huomioon sekä näyttelytilan muunneltavuuden. Museon tiloissa esitellään elävää kulttuuriperintöä. Yleisö pääse kokeilemaan sekä kello- että kultasepän työpöydissä työskentelyä ja näkemään kello- ja kultaseppiä työssään.

Joukkorahoituskampanja kestää 30.6.2021 asti ja tavoitteena olisi kerätä 100 000 €. Uusi Suomen Kello- ja korumuseo aukeaa alkuvuodesta 2022. Kampanjassa on mukana useita alan vaikuttajia. Rahoituksen vastikkeina ovat esimerkiksi kotiateljee vierailu Björn Weckströmin luo, työhuonevierailu kelloseppä Stepan Sarpanevalle ja Ulla Tillander-Godenhjelmin luento museon uusissa tiloissa. Joukkorahoituskampanja löytyy Mesenaatti.me sivuilta.

Museo saa aivan uudet tilat Näyttelykeskus WeeGeen viereen rakenteilla olevasta Kulttuuriloistosta. Tilat mahdollistavat muutokset näyttelytoiminnassa ja pedagogisen toiminnan laajentamisen. Joukkorahoituksella pyritään kattamaan vitriini- ja muita museokalustehankintoja sekä kellojen mekaniikasta kertovan digitaalisen esityksen.

Suomen Kultaseppien Liitto ry:n toimitusjohtaja Henrik Kihlman toteaa museon merkityksestä:
“Uusi museohanke on kello- ja korualalle ehkä merkittävin tapahtuma tällä vuosituhannella. Suomi on maailmankuulu osaamisestaan sekä kello- että korualalla. Nyt avautuva uudistettu museokonsepti tarjoaa suurelle yleisölle mahdollisuuden tutustua näihin mielenkiintoisiin aloihin. Se tarjoaa alan toimijoille paikan esitellä töitään sekä tutkijoille alan tietoa, kirjallisuutta ja historiaa. Syntyy uusi keidas kulttuuriperinteen vaalimiselle, joka toivottaa sinut tervetulleeksi ajan käsitteen ja korujen loiston kiehtovaan maailmaan”.

Lisätietoja:

Museonjohtaja Essi Pullinen