Elämäntyönäyttely Kari Voutilaisesta avaa kellosepäntaidon saloja maailman huipulta

20.03.2024

Voutilainen, Ajan näyttäjä -näyttely avautuu yleisölle 24.4.2024. Kyseessä on ensimmäinen, maailmankuulun suurmestari Kari Voutilaisen elämäntyötä kuvaava museonäyttely. Se esittelee Voutilaisen valmistamia uniikkeja kelloja, luonnoksia, valokuvia ja videoita hänen työhönsä liittyen. Voutilainen on yksi aikamme merkittävimmistä kellosepistä, ajan näyttäjä.

Kari Voutilainen on tiennyt jo hyvin nuorena haluavansa tehdä jotakin käsillään ja toimia riippumattomasti. Hän valmistui Espoon Kelloseppäkoulusta vuonna 1986 ja työskenteli sen jälkeen Suomessa kelloseppänä ja opettajana.

Halu oppia enemmän kasvoi ja vei hänet Sveitsiin, jossa hän suoritti WOPSTEP-tutkinnon 1989. Ennen oman yrityksen Voutilainen SA:n perustamista hän työskenteli Sveitsissä kellojen restauroijana Parmigiani Mesure et Art du Tempsillä. Ensimmäisen omaa nimeään kantavan kellonsa (nro 2) Kari Voutilainen valmisti 1995.

Voutilainen on kasvattanut yritystään ja osaamistaan hankkimalla useita kelloalan tehtaita ja verstaita. Hänen yritysryppäänsä valmistaa uniikkikellojen lisäksi kellotauluja, kellonkuoria, kellojen osia, vaativia guilloché-kaiverruksia sekä kiillotusta ja viimeistelyä kellojen kuoriin ja koruihin.

Lisäksi Voutilainen on tehnyt kelloteknistä yhteistyötä isojen kellobrändien kanssa. Vastikään Oscar-gaalassa nähtiin Voutilaisen valmistama kultainen rintakoru miespääosan Oscar-voittaja Cillian Murphyllä.

Kari Voutilainen on tehnyt yhteistyötä myös suomalaisten rakastaman Leijona-brändin kanssa. Leijona X Voutilanen -mallisto lanseerattiin 2019. Tällä mallistolla Leijona on palannut mekaanisten kellojen valmistajaksi. Leijona-brändi symboloi muun muassa rohkeutta. Voutilainen itsessään on käsite, johon liittyvät korkea laatu, harvinaisuus, eleganssi, tyylikkyys, klassisuus ja perinteinen kellosepäntaito.

Voutilaisen osaamista arvostetaan maailmalla. Hän on voittanut kymmenen kelloalan arvostetuinta kategoriapalkintoa Grand Prix d’Horlogerie de Genèvessä (GPHG). Suomen Kelloseppäliitto myönsi hänelle suurmestarin arvon vuonna 2014. Perinteinen kellosepäntyö on nimetty Unescon elävän perinnön luetteloon.

Näyttely on avoinna 24.4.–29.9.2024

Essi Pullinen, museonjohtaja, essi.pullinen@kellojakorumuseo.fi, 0505361977

Joona Vuorenpää, kello- ja korumuseosäätiön hallituksen pj, joona.vuorenpaa@finnsecurity.fi.